mandag 7. juni 2010

Sofies verden



Sofies verden er filosofisk roman som er skrevet av Jostein Gaarder. Personene i boken er ganske forskjellige, Sofie er hovedpersonen i boken. Hun er veldig nysgjerrig, en dag kommer det et brev i posten hennes hvor det står mange filosofiske spørsmål. For å løse alle gåtene, bruker Sofie sine nye kunnskaper i filosofi.

En dag møter Sofie mannen som har skrevet alle de filosofiske brevene til henne. Mannen som skrev alle brevene het Alberto Knox, Alberto tar med Sofie tilbake til middelalderen og forklarer henne om tidens filosofitenking. Under reisen møter de mange viktige personer.

Valgene hovedpersonene gjorde var en spennende opplevelse, fordi da Sofie ble med til middelalderen oppdaget hun masse spennende og filosofiske hendelser.

Jeg kjenner meg litt igjen i en av situasjonene i boken når Sofie prøver og løse gåtene. Jeg er litt usikker på hvordan jeg ville reagert i samme situasjon som Sofie, men jeg hadde nok kanskje blitt med på den spennende reisen i middelalderen. Jeg syntes at det var en veldig fin og filosofisk bok jeg leste.

Det var sånn at når du leste ble det mer og mer spennende i handlingen, du hadde alltid noe å tenke på når det gjaldt de fiosofiske spørsmålene. Det var ikke så veldig ekkelt i boken, men det var litt ekkelt når Sofie dro til middelalderen og møtte alle de forskjellige menneskene.

Jeg anbefaler denne boken til de som liker spenning og filosofi. Den er i litt liten skrift på 485 sider. Boken har ikke serier, men den er blitt filmatisert. Dette er en bok du fort kommer til å opphengt etter, det ble i hvert fall jeg.
Bildet og videoen er hentet fra youtube og google.



Julie


5 kommentarer:

  1. Hvem er det som har skrevet dette inligget?
    Det mangler navn...
    Men boken høres veldig spennende ut,
    hvis klassen ikke hadde sett den på film så ville jeg leste den :-)

    -Mari

    SvarSlett
  2. Når vi så den var det ganske mye som skjedde, og det var bra, så da skjer det sikkert enda mer i boken, så jeg ville egentlig lest den, men orker ikke når vi har sett den på film.

    -Magnus

    PS: Hvem har skrevet? Står ikke noe navn.

    SvarSlett
  3. Det er en veldig fin bok :)

    -Emilie

    SvarSlett
  4. Filmen er bra og da er sikkert boka bra :)
    Sander

    SvarSlett
  5. Sofies verden er egentlig en ganske voksen bok, men den er bra!

    -Christina

    SvarSlett